LDD >> Knowledge Base >> – Sikker mail i Microsoft Outlook 2016

– Sikker mail i Microsoft Outlook 2016

Opsætning af sikker mail i Outlook 2016

Processen består af 3 trin:

Denne vejledning forudsætter, at nøglefilen vedrørt medarbejdersignatur fra NETS er installeret på computeren!

  1. Indlæsning af medarbejdersignatur ind i Outlook 2016 ved hjælp af nøglefilen
  2. Læg modtagerens e-mail med dens sikkerhedscertifikat ind i adressekartoteket i Outlook 2016
  3. Afsend signerede og/eller krypterede e-mail til den oprettede modtager i adressekartotek

Hele manualen kan downloades med skærmbilleder her: [ Hent vejledning i sikker mail ]

Trin 1 – Indlæsning af medarbejdersignatur

  1. Start Microsoft Outlook 2016
  2. Klik på ”Filer
  3. Klik dernæst på “Indstillinger
  4. Klik på “Center for sikkerhed og rettighedsadministration
  5. Klik på “Indstillinger for Center for sikkerhed og rettighedsadministration…
  6. Klik på ”Mailsikkerhed” og fjern markering udfor ”Send signeret meddelelse i klar tekst”. Klik derefter på ”Indstillinger
  7. Klik på ”Vælg” for at hente medarbejdersignatur ind i Outlook, og derefter på “OK
  8. Tryk “OK” for at afslutte, og luk derefter alle åbnede vinduer

Trin 2 – Læg modtagerens certifikat ind i Outlook adressekartotek


HENT MODTAGERENS VCARD – (ANBEFAL DETTE TRIN)

  1. Klik ind på NETS hjemmeside: NETS – Søg efter certifikat
  2. Angiv modtagerens e-mail og tryk på “Søg
  3. Tryk på “HENT SOM VCARD” og gem det i “C:\public-certifikater”
  4. Åben derefter din Outlook og træk VCARD’et hen over kontakt-ikonet og slip

    - Sikker mail i Microsoft Outlook 2016

    ( Kontakt-ikonet ligger nederste på venstre hjørne i dit Outlook )

  5. Tryk derefter på “Gem og luk” for at oprette modtagerens sikker mail profil

    - Sikker mail i Microsoft Outlook 2016

BEMÆRK: Hvis du vælger at hente modtagerens VCARD, skal du springe punkt “A)” og “B)” herunder over og fortsæt ved TRIN 3!!!


A) Hent modtagerens sikker-mail-certifikat

  1. Klik ind på NETS hjemmeside: NETS – Søg efter certifikat
  2. Angiv modtagerens e-mail og tryk på “Søg
  3. Tryk på “HENT CERTIFIKAT
  4. Gem det et sted på computeren (f.eks. i C-drevet i mappen “public-certifikater”)

B) Læg certifikatet ind i adressekartotek

  1. Start Outlook 2016 op
  2. Klik derefter på ikonet “Adressekartotek
  3. Klik på “Filer
  4. Klik på “Ny adresse…
  5. Klik derefter på “Ny kontakt” og “OK
  6. Udfyld felterne: Fuldenavn, gem som og mail
  7. Tryk derefter på ikonet “Certifikater
  8. Tryk på “Importér…” og hent det overnævnte certifikater ind
  9. Tryk tilsidste på “Gem og luk” for at parre modtagerens e-mail med certifikatet

Trin 3 – Send sikker/signerede mail

  1. Start Outlook 2016 op
  2. Tryk på “Ny mail
  3. Vælg fanebladet “Indstillinger“, og tryk derefter på “Krypter” og/eller “Signer
  4. Klik på “Til” og vælg den modtager, du gerne vil sende sikker mail til
  5. Skriv din mail og send

BEMÆRK: Hvis modtageren ikke kan læse din krypterede mail, så send ham/hende en signerede testmail. Bed personen om at besvare mailen signerede tilbage til dig. Det løser jeres problem omkring blankede krypterede mail.

Udskriv siden

Last Update: maj 12, 2018  

december 9, 2017   414   LDD SUPERADMIN    IT Sikkerhed Og Implementering  
Total 0 Votes:
0

Din ide til forbedringer?

+ = Verify Human or Spambot ?

Add A Knowledge Base Question !

You will get a notification email when Knowledgebase answerd/updated!

+ = Verify Human or Spambot ?

Top

Add A Knowledge Base Question !

You will get a notification email when Knowledgebase answerd/updated!

+ = Verify Human or Spambot ?